توضیحاتی در مورد ثبت برند

ثبت برند تجاری یکی از کارهایی است که معمولا همه صاحبان کسب و کارها باید آن را انجام دهند. قطعا برندهای مختلفی را تا به حال در زمینه های گوناگون مشاهده کرده اید. هر برندی باید یکتا و منحصر به فرد باشد. یعنی شما به عنوان فردی که می خواهید کسب و کاری را شروع کنید یا حتی در یک حوزه کاری مشغول به کار هستید، نمی توانید برندی که قبلا توسط رقبای شما ثبت شده را انتخاب کنید. برای جلوگیری از انتخاب برند مشابه با برندهای موجود قبل از شروع فعالیت ثبت برند باید استعلام گرفته شود.

برای ثبت‌برند ابتکار و خلاقیت لازم است. بدون داشتن خلاقیت هرگز نمی توان برندی را انتخاب کرد که بتواند در ذهن مشتریان ماندگار شود. حتما تا به حال برندهای مختلفی را دیده اید، اما برخی از برندها بیشتر ذهن شما را درگیر کرده و قطعا ماندگاری بیشتری را در ذهن شما دارند. برای مثال شما با دیدن یک سیب گاز زده قطعا برند شرکت اپل را به یاد خواهید آورد. بدین ترتیب می توان گفت خلاقیت و ابتکار قابل تحسینی برای انتخاب این برند به کار رفته است. قطعا شما نیز برای موفقیت بیشتر باید برندی خلاقانه را پیشنهاد دهید. برای اینکه بدانید باید چگونه برند خود را ثبت کنید با سایت موسسه دادگستر صبا همراه باشید.

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

ثبت‌برند یک امر اجباری نیست، یعنی طبق قوانین شما هیچ وقت ملزم به ثبت نام تجاری یا برند خود نخواهید شد. اما با توجه به اینکه ثبت کردن برند می تواند برای کسب و کار شما مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد، بهتر است برند مورد نظر خود را به ثبت برسانید. بدین ترتیب کسب و کارهای تازه تاسیس و یا حتی کسب و کارهایی که سال ها بدون ثبت نام تجاری به فعالیت خود ادامه داده اند بهتر است برندی برای خود انتخاب و به ثبت برسانند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

کسب و کارهایی که ثبت‌برند را انجام داده اند در جامعه شناخته شده تر از سایر کسب و کارها می باشند. این موضوع باعث می شود که هم در مراجع قانونی و هم در بین مشتریان اعتبار بیشتری داشته باشند. بدین ترتیب با ثبت کردن برند برای کسب و کار خود هم مشتریان بیشتری را می توانید جذب کنید و هم در صورت بروز مشکلات می توانید در ادارات و مراجع قانونی راحت تر امور مربوطه را پیگیری نمایید.

ثبت brand

مزایای ثبت برند کدامند؟

دارای مزایای بی شماری برای کسب و کارهای مختلف می باشد. با توجه به زیاد بودن این مزایا ما در این بخش تنها به برخی از مهمترین این مزیت ها اشاره خواهیم کرد. اولین مزیت ثبت کردن نام تجاری برای یک کسب و کار، شناخته شدن کسب و کار در جامعه می باشد. زمانی که یک برند شناخته شود هم در امر بازاریابی و فروش و هم در جذب سرمایه و تسهیلات راحت تر مسیر موفقیت را طی خواهد کرد. بدین ترتیب ثبت کردن برند برای صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک باید در اولویت قرار گیرد.

ثبت‌برند می تواند هر روز اعتبار برند شما را بیشتر کند. این موضوع به خاطر بیشتر شدن افرادی است که با برند و کسب و کار شما آشنا می شوند. بعد از اینکه برندی اعتبار لازم را پیدا کرد می توانید با فروش آن و یا قرار دادن آن در اختیار سایر شرکت ها کسب درآمد داشته باشید. بدین ترتیب با داشتن یک برند قوی می توان منابع درآمد نامحدودی برای خود راه اندازی کرد.

در چه مواردی با ثبت‌برند موافقت نمی شود؟

1- استفاده از پرچم کشورها یا هر نوع علامت رسمی مربوط به کشورها

2- استفاده از کلماتی که به توصیف محصول می پردازند مثل بهترین، سریع، شیرین و…

3- استفاده از واژه عمومی برای یک محصول برای مثال صندلی نمی تواند نام تجاری یک شرکت تولید صندلی باشد

4- استفاده از نام افراد مشهور و شناخته شده

5- استفاده از اسم مکان های جغرافیایی

6- تکراری بودن «اسم تجاری نباید قبلا در سامانه ثبت شده باشد»

مزایای ثبت نام تجاری

مراحل ثبت کردن

برای ثبت برند باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که در این بخش به طور خلاصه آنها را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. اولین مرحله برای ثبت کردن نام تجاری انتخاب اسم مناسب است. سعی کنید اسمی را انتخاب نمایید که هم جذابیت لازم را داشته و هم نوشتن و تلفظ آن برای مخاطب راحت باشد. مرحله بعدی برای ثبت نام تجاری تهیه مدارک مورد نیاز است. برخی از این مدارک شامل کارت ملی، شناسنامه، کارت بازرگانی، تکمیل اظهارنامه، نمونه علامت تجاری با ابعاد 12 در 12 سانتی متر می باشند.

در مرحله بعد باید استعلام جهت ثبت برند انجام شود. این مرحله باعث می شود تا برند های نامعتبر و تکراری شناسایی شوند. این موضوع کمک می کند تا از به وجود آمدن مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری شود. در مرحله بعد نام و لوگوی انتخابی ثبت می شوند. سامانه ثبت شرکت ها امکان ثبت برند به صورت آنلاین را فراهم کرده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای هیچ کدام از مراحل ثبت برند نمی باشد. برای ثبت برند بهتر است با کارشناسان حقوقی کاربلد مشورت کنید تا بتوانید سریع تر و با اطمینان خاطر بیشتری مراحل مختلف را پشت سر بگذارید.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا