هر آنچه باید درباره حقوق شرکتها بدانید

شرکت ها دارای انواع مختلفی هستند که پیش از تاسیس و ثبت کردن آن ها در مراجع ذیربط، باید به خوبی از تفاوت آن ها و حقوقی که با تاسیس هر یک از این شرکت ها بر عهده موسسان قرار می گیرد آگاهی پیدا کرد. با توجه به این موضوع، اهمیت آشنایی با مبحث حقوق شرکتها نمایان می شود. لازم به ذکر است که گاهی انتخاب اشتباه نوع شرکت توسط موسسان، می تواند تبعات بی شماری را برای آن ها در پی داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر گونه اقدامی در این زمینه، با یک وکیل خبره مشورت نمایید تا بتوانید با توجه به اهداف و حوزه فعالیت خود، بهترین نوع شرکت را انتخاب کنید.

وکلای حرفه ای موسسه حقوقی دادگستر صبا به دلیل داشتن تجربه، آگاهی و بینش گسترده در زمینه حقوق شرکتها می توانند بهترین مشاوران شما در حوزه انتخاب نوع شرکت و ثبت آن باشند. همچنین به دلیل مسیر پر پیچ و خم هدایت و مدیریت شرکت ها، امکان مطرح شدن دعاوی بسیاری در این مسیر وجود دارد که با وجود یک وکیل کاردان و متخصص می توان این دعاوی را با موفقیت پشت سر گذاشت. شایان ذکر است که به دلیل تخصصی بودن این حوزه، تنها تعداد خاصی از وکلا به این حیطه ورود کرده و به صورت اختصاصی در این زمینه به فعالیت می پردازند. بنابراین در انتخاب وکیل حقوقی شرکت ها باید نهایت دقت را داشته باشید.

 

حقوق شرکتها
حقوق شرکتها

 

آشنایی کلی با انواع شرکت ها در ایران

پیش از آشنایی با حقوق شرکتها بهتر است ابتدا با انواع آن ها به صورت مختصر آشنایی پیدا کنید. شرکت ها در ایران به 9 دسته تقسیم می شوند. هر یک از این موسسات دارای قوانین خاص خود هستند و برای ثبت آن ها نیز به مدارک گوناگونی نیاز است. در این بخش به معرفی مختصری از آن ها می پردازیم.

1- شرکت سهامی عام

این نوع شرکت یکی از انواع شرکت های بازرگانی و تجاری محسوب می شود. در شرکت سهامی عام، سرمایه به صورت سهام در می آید و بخشی از این سهام توسط مردم خریداری می شوند. تعداد سهامداران این موسسات باید 3 نفر یا بیشتر باشد و هر فرد به اندازه مبلغ اسمی سرمایه خود دارای مسئولیت می باشد.

2- شرکت سهامی خاص

تفاوت این شرکت با سهامی عام در نحوه توزیع سهام آن است. به طوری که در شرکت سهامی خاص تمامی سرمایه صرفا باید از سوی موسسان آن تامین شود و حق فروش برگه های سهام به عموم مردم وجود ندارد. در این شرکت ها نیز حداقل تعداد موسسان 3 نفر می باشد.

3- شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت با مسئولیت محدود هر یک از شرکا به اندازه همان سرمایه ای که دارد مسئول تعهدات و دیون شرکت است.

4- شرکت تضامنی

این نوع شرکت یکی از پر ریسک ترین انواع آن ها است. به طوری که هر یک از شرکا بدون توجه به میزان آورده و سرمایه خود، مسئول تمام و کمال پرداخت قروض و تعهدات خواهد بود. در واقع اگر دارایی های شرکت تضامنی برای پرداخت قرض ها کافی نباشد، هر شخص به تنهایی مسئول تسویه حساب با طلبکاران خواهد بود.

ثبت شرکت

5- شرکت مختلط غیر سهامی

در حالتی که یک یا چند شریک با مسئولیت محدود و یک یا چند شریک تضامنی گرد هم آمده و نسبت به تاسیس و ثبت شرکت اقدام نمایند، شرکت مختلط غیر سهامی پدید می آید. مسئولیت هر شریک تضامنی در برابر بدهی ها به صورت تمام و کمال خواهد بود. اما شرکای با مسئولیت محدود تنها به اندازه آورده و سرمایه خود در شرکت در برابر تعهدات مسئولیت دارند. توجه داشته باشید که سرمایه این شرکت ها نباید به سهام تبدیل شود.

6- شرکت مختلط سهامی

موسسان این شرکت متشکل از شرکای سهامی و شرکای تضامنی هستند. سرمایه شرکای سهامی به صورت سهم در آمده و به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارند. اما شرکای تضامنی در برابر تمام حقوق مسئول هستند و سرمایه آن ها نیز به صورت سهم در نمی آید.

7- شرکت نسبی

در این شرکت هر فرد به اندازه آورده خود مسئول می باشد. در نام شرکت حتما باید “شرکت نسبی” و حداقل نام یکی از موسسان آورده شود.

8- شرکت تعاونی

شرکتی است که باید حداقل 51 درصد سرمایه آن توسط اعضا تامین شود. مابقی می تواند از طریق ادارات، وزارتخانه ها و … از راه های مشروع تامین گردد.

9- شرکت یا موسسه خدماتی

این دسته از شرکت ها دارای موضوع فعالیت تجاری نیستند و به ارائه خدماتی همچون امور کامپیوتری، حقوقی، نظافتی و … می پردازند.

امور ثبتی شرکتها

ثبت شرکت اولین قدمی است که موسسان باید برای تاسیس و ایجاد یک شرکت بردارند. گاهی ممکن است برخی از افراد قصد داشته باشند نسبت به ثبت قانونی شرکت خود در کشور دیگری اقدام نمایند. بدین منظور آگاهی از حقوق شرکتها در آن کشور می تواند به دستیابی هر چه سریعتر مدیران به اهداف خود کمک زیادی نماید. برای آشنایی کلی با امور ثبتی شرکتها در ایران و سایر کشورها و همچنین در مناطق آزاد، در ادامه با ما همراه باشید.

 

امور ثبتی شرکت ها

ثبت شرکت در ایران

برای ثبت شرکت در ایران، در نخستین گام باید نوع شرکتی که قصد تاسیس آن را دارید مشخص نمایید. زیرا مدارکی که برای هر نوع شرکت باید به مراکز مربوطه ارائه دهید متفاوت می باشد و بنابراین باید با توجه به نوع شرکت، نسبت به جمع آوری این مدارک اقدام نمایید. اما برخی از مدارک هستند که عمومیت دارند و بدون توجه به نوع شرکت، باید آن ها را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهید. از جمله این مدارک می توان به گواهی عدم سوء پیشینه شرکا اشاره کرد. به طور کلی می توان مراحل ثبت شرکت در ایران را بدین صورت بیان کرد:

  • انتخاب نوع شرکت
  • تعیین شرکا و تعیین میزان سرمایه
  • انتخاب حیطه فعالیت و نامگذاری شرکت
  • ثبت درخواست در اداره ثبت شرکت ها به همراه تسلیم مدارک
  • پرداخت هزینه ها

ثبت شرکت در خارج از ایران

برخی از افراد حقیقی یا حقوقی ایرانی قصد دارند نسبت به ثبت شرکت در کشورهای خارجی اقدام نمایند. این موضوع می تواند آن ها را با یک چالش رو به رو سازد زیرا کوچک ترین اشتباهی در این زمینه منجر به ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی زیادی خواهد شد و هزینه های زیادی را برای موسسان در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است اگر قصد تاسیس چنین شرکتی را دارید، حتما با وکلای با تجربه در این زمینه مشورت نمایید. در حالت کلی برای ثبت شرکت در خارج از ایران باید با حقوق شرکتها در کشور مربوطه، قوانین مالیاتی، سرمایه مورد نیاز و … آشنا شوید. با توجه به اینکه قوانین هر کشور با سایر کشورها متفاوت است، باید با کمک یک وکیل نسبت به ثبت شرکت در کشور مورد نظر اقدام کنید.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

به دلیل شرایط خاصی که در مناطق آزاد هشت گانه در ایران وجود دارد، مدیران دولتی امکانات ویژه ای را برای ثبت شرکت در این بخش ها قرار داده اند. معافیت از مالیات 15 ساله یکی از این امکانات است. همچنین می توان به عدم لزوم پرداخت عوارض گمرکی، تخفیف 30 درصدی سازمان کشتیرانی برای حمل کالا، امکانات مطلوب برای اقدام به صادرات و … اشاره کرد. در واقع هر چند که قانون ثبت شرکت ها در این مناطق شباهت زیادی به سایر بخش های کشور دارد اما به دلیل امکانات ویژه ای که در این بخش ها برای موسسان شرکت ها در نظر گرفته شده است، امروزه بسیاری از افراد نسبت به ثبت شرکت در مناطق آزاد اقدام می کنند. مناطق آزاد ایران عبارتند از:

  • اروند
  • چابهار
  • ارس
  • ماکو
  • انزلی
  • قشم
  • سلفچگان
  • کیش
ثبت شرکت در ایران

 

حقوق مربوط به ایجاد شعب و ثبت نمایندگی شرکت ها در ایران

یکی از قوانین مهمی که برای ثبت نمایندگی شرکت های خارجی در ایران وجود دارد مربوط به نوع شرکت است. در واقع علاوه بر اینکه نوع این شرکت باید از نظر قانون ایران مشروع باشد، تنها کمپانی هایی حق دارند در ایران نمایندگی داشته باشند که شرکت های ایرانی نیز بتوانند در آن کشورها صاحب نمایندگی شوند. به طور کلی قواعد ایجاد شعب شرکت های خارجی در ایران و ثبت آن ها تفاوت چشمگیری با ثبت شرکت های ایرانی ندارد و موسسان تقریبا باید همان مراحل را طی کنند.

ایجاد شعب و ثبت نمایندگی در خارج از ایران

نمایندگان ایرانی می توانند با توجه به قوانین حقوق شرکتها در کشور ثانویه، نسبت به ثبت نمایندگی در آن اقدام نمایند. بدین منظور باید مدارک مورد نیاز به زبان کشور مورد نظر ترجمه شده و به مراجع مربوطه تسلیم گردد. در این راه بهتر است از وکلای آگاه کمک بگیرید تا بتوانید این اقدام را بدون هیچگونه مشکلی انجام دهید. امکان ایجاد شعبات شرکت های ایرانی در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی وجود دارد. اما برای این کار باید جوانب احتیاط کاملا سنجیده شوند و این اقدام با آگاهی کامل صورت پذیرد.

امور حقوقی مربوط به تغییرات شرکت

گاهی ممکن است در طی روند فعالیت شرکت، هیئت مدیره تصمیم بگیرند تغییراتی در قسمت های گوناگون آن ایجاد نمایند. این تغییرات حتما باید مستند باشند و روند قانونی مربوط به آن ها انجام گیرد. موضوعات و تغییرات شرکت ها می توانند مربوط به زمینه های گوناگونی همچون هیئت مدیره، شرکا، مجامع عمومی و سالیانه، ترازنامه و … باشند. برای ایجاد تغییر در هر قسمت، باید مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکت ها تسلیم شود. هر گاه تاییدیه مربوطه به تغییرات شرکت از این اداره دریافت شود، مراحل مربوط به این تغییرات با موفقیت به پایان رسیده است.

 

امور حقوقی شرکتها

 

امور حقوقی مربوط به پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر اقدامی است که در اداره ثبت شرکت ها صورت می پذیرد. این کار جهت اظهارات مربوط به درآمدها و هزینه ها انجام می گیرد. برای این کار نیاز است که اطلاعات خواسته شده، به طور دقیق در سایت اداره ثبت شرکت ها وارد شود. پلمپ دفاتر شامل دفتر کل و روزنامه است که تمامی عملکردهای مالی شرکت در آن ها به ثبت می رسد و سود و زیان نهایی و ترازنامه پایان سال شرکت نیز با توجه به این عملکردهای مشخص می شوند. تمامی شرکت ها موظف هستند اطلاعات مربوط به پلمپ دفاتر را در سایت مربوطه وارد نمایند. سپس این دفاتر پلمپ به آدرس شرکت ارسال می شوند و در طول سال مالی، باید با توجه به اطلاعات واقعی پر شوند.

کد اقتصاد افراد حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی، شماره ای 12 رقمی است که هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر می شود. پس از ثبت شرکت، تنها 60 روز فرصت برای دریافت این کد وجود دارد. در واقع افراد و شرکت هایی که مشمول پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی هستند، برای ثبت فاکتورها، شرکت در مزایده ها، پر کردن اظهارنامه مودیان مالیاتی و … به این کد نیازمند می باشند. ابطال این کد در صورت فوت شخص حقیقی یا اعلام اتمام فعالیت اقتصادی و همچنین لغو مجوز فعالیت و انحلال شرکت ها صورت می گیرد. برای دریافت این کد نیاز است که به سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید.

امور حقوقی مربوط به دعاوی شرکتها

موضوع امور حقوقی مربوط به دعاوی شرکتها بسیار گسترده است. پس از ثبت شرکت، ممکن است مسائلی همچون اختلاف بین شرکا، ورشکستگی، انحلال شرکت، تعدی مدیران و … پیش بیاید. در این صورت باید نسبت به حل این دعاوی اقدام شود. این کار تنها با دریافت مشاوره از یک وکیل مجرب امکان پذیر است زیرا مسائل مربوط به حقوق شرکتها بسیار حساس هستند و هر شرکت دارای ظرافت های مربوط به خود است. هر گونه اشتباه در این زمینه می تواند توابع زیادی برای مدیران داشته باشد. از جمله مهمترین دعاوی شرکتها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دعاوی مربوط به بطلان، انحلال و ورشکستگی شرکت ها
  • دعاوی مربوط به تعدی مدیران
  • دعاوی مربوط به اسناد تجاری، مطالبات و تضامین بانکی
  • دعاوی مربوط به قراردادها
  • دعاوی مربوط به نمایندگی شرکت‌ها
  • دعاوی مربوط به عدم رعایت قوانین مربوط به ثبت حقوق مالکانه
دعاوی شرکتها

 

دعاوی مربوط به ابطال تصمیمات مجامع

امکان ابطال تصمیمات مجامع در صورتی وجود دارد که ثبت این دادخواست همراه با مدارک مورد نیاز به مراجع ذیربط ارائه شده باشد. این درخواست ممکن است توسط مراجع قضایی تایید یا رد شود به همین دلیل شاکیان باید تمام سعی خود را برای ارائه دلایل منطقی به دادگاه انجام دهند. کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در حوزه حقوق شرکتها می تواند در سرعت بخشیدن به امر ابطال تصمیمات مجامع بسیار موثر باشد. شما می توانید در این زمینه از وکلای حرفه ای موسسه حقوقی دادگستر صبا مشاوره دریافت نمایید.

دعاوی مربوط به ابطال معاملات شرکت

گاهی به دلایل گوناگون، یکی از طرفین قرارداد یا هر دو تصمیم به ابطال معاملات شرکت می گیرند. برای این کار نیاز به بررسی بسیاری از جوانب قرارداد توسط وکیل وجود دارد. پس از بررسی جوانب می بتوان در مورد امکان یا عدم امکان ابطال معامله نظر داد. از جمله مواردی که می توانند سبب ابطال معاملات شوند می توان به عدم اهلیت طرفین، عدم مشروعیت معامله، عدم رضایت طرفین و … اشاره کرد. در صورتی که شرایط ابطال معاملات شرکت وجود داشته باشد، نیاز است که با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به مراجع قضایی مراجعه شود.

دعاوی مربوط به ابطال تصمیمات هیأت مدیره

ممکن است هیأت مدیره تصمیماتی اتخاذ نمایند که از نظر شرکا، خلاف قانون یا اساسنامه شرکت بوده و در حقوق آن ها اجحاف شده باشد. در این صورت افراد ذی حقوق می توانند درخواست ابطال تصمیمات هیأت مدیره را در مراجع قانونی ثبت نمایند. از جمله شایع ترین دلایل این درخواست ها می توان به رعایت نکردن قانون حد نصاب، تعدی از حدود صلاحیت و … اشاره کرد. وکیل شرکتها می تواند با تجربه بالایی که دارد، به موکل خود در جمع آوری اسناد و مدارک لازم کمک کرده و نسبت به مشاوره و راهنمایی او در این زمینه اقدام نماید.

ابطال تصمیمات هیأت مدیره

 

مشاوره انعقاد و اجرای قرارداد

انعقاد و اجرای قراردادها امری بسیار حساس در حیطه حقوق شرکتها می باشد. در واقع بندها و موضوعات هر یک از این اسناد و مدارک تجاری می تواند جای بحث داشته باشد و به همین دلیل کمک گرفتن از وکلای خبره در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. هر گونه خطا و اشتباهی در تنظیم این قراردادها ممکن است بار حقوقی زیادی را بر دوش طرفین قرارداد بگذارد و تبعات زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین دریافت مشاوره انعقاد و اجرای قراردادها کاری بسیار هوشمندانه است که مدیران موفق از انجام آن غافل نمی شوند.

حقوق شرکتها در رابطه با پیگیری و وصول مطالبات

مطالبات بخشی از دارایی شرکت ها محسوب می شوند و امری پیچیده در حقوق شرکتها هستند. از آنجا که تبدیل شدن این دارایی ها به مطالبات مشکوک الوصول می تواند تاثیر منفی بر سود و زیان شرکت ها داشته باشد، توجه به پیگیری و وصول مطالبات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل نیاز است که در هنگام وقوع اینگونه قراردادها در شرکت، اسناد و مدارک لازم از طرفین قرارداد دریافت شود تا در صورت لزوم به کار گرفته شوند. شرکت ها باید برای وصول مطالبات خود، تنها از راه های کاملا قانونی اقدام نمایند.

حقوق شرکتها در رابطه با طرح دعوي و دفاع از دعوای ورشکستگی و انحلال

طرح دعوی انحلال و ورشکستگی شرکت ها امری است که باید توسط وکلای متبحر در دادگاه صورت گرفته و از آن دفاع شود. انحلال شرکت دارای انواع گوناگونی اعم از انحلال قهری، اختیاری، بدون تصفیه و … می باشد. یکی از مواردی که در انحلال شرکت بسیار با اهمیت است، اساسنامه و مفاد آن می باشد. پس از طرح دعوی، دفاع از دعوای انحلال و دریافت حکم تایید دادگاه، شرکت منحل می شود. در این حالت دارایی ها پس از تسویه حساب با طلبکاران میان شرکا تقسیم می شوند. شرکای تضامنی پس از انحلال مسئول تمامی بدهی ها و دیون و قرض های شرکت هستند.

دریافت مشاوره از وکلای مجرب و کارآزموده در زمینه حقوق شرکتها یک قدم بسیار هوشمندانه و نوعی سرمایه گذاری توسط مدیران و صاحبان سهام است. زیرا کوچکترین قصوری در این زمینه می تواند تبعات بسیار سنگینی را برای افراد حقیقی و حقوقی در پی داشته باشد. موسسه حقوقی دادگستر صبا با در اختیار داشتن با تجربه ترین و حرفه ای ترین وکلای پایه یک دادگستری می تواند در این زمینه شما را یاری نماید. این موسسه برای رفاه حال شما، منصفانه ترین و مناسب ترین حق الزحمه ها را برای خدمات حقوقی خود در نظر گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره از وکلای این مجموعه تنها کافی است از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا