توضیحاتی در مورد فرانچایز

در عالم تجارت قراردادهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرانچایز یا فرانشیز نام دارد. این قرارداد بین یک شرکت و برند شناخته شده و معتبر با فردی که قصد راه اندازی یک شعبه یا زیرمجموعه از آن شرکت یا برند معروف را دارد، بسته می شود. با وجود این قرارداد افراد مختلف در شهرها و کشورهای متفاوت می توانند شعبه ای از برند معروف و شناخته شده را داشته باشند. این موضوع هم برای برند و شرکت شناخته شده مزایای زیادی دارد و هم برای افرادی که شعبه ای کوچک از آن را راه اندازی می کنند.

حتما تا به حال نمونه هایی از فرانچایز را در اطراف خود یا در نقاط مختلف دنیا مشاهده کرده اید. یکی از نمونه های بارزی که می توان برای فرانشیز معرفی کرد، مک دونالد می باشد. فست فودهای مک دونالد در سراسر دنیا مشتریان خاص خود را دارند. هر فردی به راحتی می تواند به محصولات مک دونالد دسترسی داشته باشد. به واسطه استفاده از فرانشیز برند مک دونالد توانسته بیش از هر برند دیگری در حوزه کاری خود شناخته شود. شناخته شدن این برند باعث شده تا میزان فروش آن نیز بسیار بالا باشد.

آشنایی با ارکان قرارداد فرانشیز

قرارداد فرانچایز مانند سایز قراردادهای تجاری ارکانی دارد. همه ارکان قرارداد باید طبق اصول و قواعد مربوطه عمل کنند تا فرانشیز به صورت موفق انجام شود. در این بخش قصد داریم به دو مورد از ارکان اصلی و اساسی فرانشیز اشاره ای داشته باشیم.

فرانچایزر Franchisor امتیاز دهنده

به شرکتی که طبق قرارداد فرانچایز فعالیت خود را گسترش داده و شعبه های مختلفی را در نقاط مختلف دنیا راه اندازی می کند، فرانچایزر می گویند. Franchisor می تواند به صورت نامحدود قراردادهای فرانشیز را با افراد مختلف ببندد. البته باید زیرساخت های لازم برای تامین و مدیریت شعبه های احداث شده را نیز داشته باشد. بدین ترتیب شرکت هایی می توانند به عنوان Franchisor عمل کنند که منابع مالی کافی و مدیریت قوی داشته باشند.

مزایای فرانچایز برای امتیاز دهنده

فرانچایزی Franchisee امتیاز گیرنده

به افراد یا شرکت های کوچکی که طی قرارداد فرانچایز شعبه ای از یک برند بزرگ و شناخته شده را صاحب می شوند، فرانچایزی گفته می شود. برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید پشتکار قوی داشته باشید. معمولا با توجه به استفاده از اعتبار یک شرکت بزرگ رسیدن به سود زیاد برای فرانچایزی در مدت زمان کوتاه دور از دسترس نمی باشد.

مزایای فرانچایز برای Franchisor

فرانچایز برای Franchisor دارای مزایای زیادی است که در اینجا به بخشی از این مزایا اشاره خواهیم کرد. اولین مزیتی که می توان برای Franchisor معرفی کرد، توسعه کسب و کار می باشد. جالب است که در این قرارداد، کسب و کار Franchisor بدون صرف هزینه اضافی توسعه می یابد. این موضوع شاید یکی از اصلی ترین دلایل استقبال از فرانشیز از سوی Franchisor می باشد.

مزیت بعدی که فرانچایز برای Franchisor دارد تقویت برند می باشد. با این کار افراد بیشتری با برند Franchisor آشنا می شوند و از خدمات یا محصولات آن استفاده می کنند. همین امر باعث می شود تا برند Franchisor هر روز قدرتمندتر و شناخته شده تر شود.

افزایش درآمد از دیگر مزایای فرانچایز برای Franchisor می باشد. زمانی که یک کسب و کار با استفاده از فرانشیز میزان فروش خود را افزایش می دهد، قطعا به سود بیشتری نیز خواهد رسید. بدین ترتیب شرکت هایی که می خواهند بدون صرف انرژی و هزینه اضافی سود بیشتری داشته باشند، راهی به جز فرانشیز پیش روی خود ندارند.

معایب فرانشیز برای Franchisor

یکی از معایب فرانچایز برای امتیاز دهنده یا Franchisor این است که کنترل زیادی بر روی فروش ندارد و همه امور مربوط به فروش زیر نظر امتیاز گیرنده یا Franchisee می باشند. هزینه های مربوط به آموزش و پشتیبانی را هم نباید نادیده گرفت. این هزینه ها در صورتی که به خوبی مدیریت نشوند می توانند ضرر و زیان های زیادی را به دنبال داشته باشند. از دیگر معایب فرانشیز برای امتیاز دهنده، امکان لو رفتن اسرار کاری از سوی امتیاز گیرنده و سوء استفاده رقبا از این اسرار می باشد.

مزایای فرانشیز برای Franchisee

یکی از مهمترین مزایای فرانچایز برای امتیاز گیرنده یا Franchisee عدم نیاز به تبلیغات گسترده است. با توجه به اینکه برند امتیاز دهنده یا Franchisor بسیار قدرتمند می باشد، دیگر امتیاز گیرنده نیازی به تبلیغات زیاد ندارد. از دیگر مزایای امتیاز گیرنده این است که به تجربه زیادی نیاز ندارد و همه آموزش ها و… را از Franchisor دریافت می کند. امتیاز گیرنده نیازی نیست از صفر کار خود را شروع کند و این موضوع باعث می شود رسیدن به سود در بازه زمانی بسیار کوتاهی اتفاق بیفتد. بدین ترتیب ریسک زیادی Franchisee را تهدید نمی کند.

معایب فرانچایز برای امتیاز گیرنده یا Franchisee

از جمله معایب فرانچایز برای امتیاز گیرنده یا Franchisee عدم امکان مدیریت کامل بر امور مربوطه می باشد. در این روش مدیریت و نظارت اصلی را فرانچایزر انجام می دهد. از دیگر معایب فرانشیز برای امتیاز گیرنده قرار گرفتن در مسیر تعریف شده می باشد و به هیچ وجه نباید سیاست های اصلی امتیاز دهنده نادیده گرفته شوند. از معایب دیگر فرانشیز برای امتیاز گیرنده تقسیم سود با امتیاز دهنده یا Franchisor می باشد.

مزایای فرانشیز برای امتیاز گیرنده
مزایای فرانشیز برای امتیاز گیرنده

کلام پایانی

همانطور که مطلع شدید فرانچایز در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. به همین خاطر در هنگام ثبت قرارداد فرانشیز چه به عنوان امتیاز دهنده Franchisor و یا امتیاز گیرنده یا Franchisee بهتر است با افراد متخصص و کاربلد مشورت نمایید تا مشکلات حقوقی در آینده گریبان گیر شما نباشند.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا