توضیحاتی در مورد حقوق مهاجرت

حقوق مهاجرت یکی از پر مخاطب ترین زیرمجموعه های علم حقوق در سال های اخیر بوده است. مهاجرت در سال های اخیر به دلایل مختلفی مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است. یکی از مهمترین مواردی که زمینه ساز علاقه افراد به مهاجرت شده، شرایط بهتر اقتصادی و امید بیشتر به آینده می باشد. با توجه به افزایش تورم و کاهش سطح رفاه زندگی افراد در سال های اخیر، انگیزه آنها برای مهاجرت چندین برابر شده است.

حقوق مهاجرت امری بسیار پیچیده بوده که شاید هر کسی از آن اطلاعات کاملی در اختیار نداشته باشد. بدین ترتیب افرادی که قصد مهاجرت دارند، بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با وکیل متخصص در امور مهاجرت مشورت نمایند. این کار کمک میکند تا تصمیم گیری بهتری داشته باشند و در امر مهاجرت موفق تر عمل کنند. برای مهاجرت نیاز است قوانین مربوط به کشور خود و کشوری که به عنوان مقصد انتخاب شده را به خوبی بشناسید تا در آینده با مشکلات حقوقی ریز و درشت مواجه نشوید. بدین ترتیب وکلای فعال در حوزه مهاجرت علاوه بر قوانین حقوقی داخل کشور، باید به حقوق بین الملل و حقوق کشورهای مختلف نیز تسلط داشته باشند.

حقوق مهاجرت ممکن است بر اساس کشور مبدا تغییراتی داشته باشد، بدین ترتیب نمی توان پارامترهای ثابتی را برای این شاخه از علم حقوق معرفی کرد. برای مثال افرادی که قصد دارند برای تحصیل مهاجرت نمایند، باید قوانین تحصیل در کشورهای مختلف را بررسی کنند. برخی از کشورها ممکن است تحصیل با بورسیه و بدون تحمیل هزینه های بالا را برای افراد در نظر بگیرند. تعدادی از کشورها ممکن است تدریس با زبان انگلیسی را پوشش ندهند و فقط زبان رسمی همان کشور برای تدریس مورد استفاده قرار بگیرد. بدین ترتیب نکات بسیار ریزی در امر مهاجرت وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

اخذ ویزا و نکات مربوط به آن

آیا برای گرفتن ویزا نیاز به وکیل داریم؟ اغلب افراد گمان می کنند که برای اخذ ویزا نیازی به وکیل متخصص در زمینه حقوق مهاجرت ندارند. لازم است بدانید که این نوع طرز فکر کاملا اشتباه است و همین نوع طرز فکر است که باعث می شود پرونده های حقوقی بسیار زیادی در زمینه اخذ ویزا و مهاجرت در مراجع صالح برای رسیدگی به این امور تشکیل شود. برای گرفتن ویزا قبل از هر چیزی باید کشور مبدا مشخص شود. قوانین گرفتن ویزا برای کشورهای مختلف با هم متفاوت است. گرفتن ویزا برای برخی از کشورها بسیار دشوار بوده و نیاز به انجام پروسه های طولانی و طاقت فرسا دارد. برای مثال اگر متقاضی اخذ ویزای آمریکا هستید باید بدانید که مشکلات ریز و درشت بسیار زیادی بر سر راه شما وجود دارند.

وکلایی که در زمینه حقوق مهاجرت تخصص زیادی دارند و سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند، بسیار راحت تر از سایر افراد می توانند مراحل مختلف اخذ ویزا را طی کنند. البته باید برای این افراد مشخص باشد که با چه هدفی قصد مهاجرت دارید. اهداف مهاجرت با هم تفاوت دارند، برای مثال برخی افراد ممکن است برای تحصیل مهاجرت کنند اما بعضی دیگر ممکن است برای کار، گردشگری و… نیاز به ویزا داشته باشند. هر کدام از این ویزاها قوانین مربوط به خود را دارند و اقدامات لازم برای هر کدام از آنها منحصر به فرد می باشند.

اخذ ویزا
اخذ ویزا

اخذ نوبت سفارت چگونه انجام می شود؟

یکی از مواردی که وکیل متخصص در حوزه حقوق مهاجرت می تواند به افراد کمک بسیار زیادی بکند، اخذ نوبت سفارت می باشد. قبل از دریافت نوبت باید کشور مقصد و نوع مهاجرت مشخص شود تا جلسه سفارت بر آن اساس تنظیم شود. در این جلسات معمولا نمایندگان یا افسران ویزای کشور مقصد با فرد متقاضی مهاجرت مصاحبه می کنند. وکیل متخصص در امر مهاجرت زمان مصاحبه سفارت های مختلف را به خوبی می شناسد و می تواند در سریع ترین زمان ممکن نوبت سفارت را برای افراد رزرو کند. پروسه اخذ نوبت سفارت را هر فردی خودش نیز به صورت آنلاین می تواند انجام دهد، اما مشاهده شده که گاهی چندین ماه طول می کشد تا از این طریق بتوان به نتیجه رسید.

آیا هزینه سفارت همه کشورها با هم برابر است؟ قطعا خیر، معمولا گرفتن وقت سفارت برخی از کشور ها مثل آلمان و ایتالیا بسیار سخت تر از سایر کشورها می باشد. بدین ترتیب معمولا افرادی که وقت سفارت این کشورها را نیاز دارند، ممکن است ملزم به پرداخت هزینه بیشتری شوند. موضوعی که نیاز است مورد توجه قرار بگیرد این است که امکان اخذ نوبت سفارت به صورت حضوری نیست و نباید برای این منظور به صورت حضوری مراجعه شود. وکیل متخصص در امور مهاجرت می تواند در زمینه مدارک مورد نیاز هم شما را راهنمایی کند تا در هنگام مراجعه به سفارت برای مصاحبه با مشکل خاصی مواجه نشوید.

اخذ نوبت سفارت
اخذ نوبت سفارت

برای سرمایه گذاری در خارج از ایران چه مواردی باید رعایت شوند؟

سرمایه گذاری در خارج از ایران یکی از مواردی است که برای انجام آن به وکیل متخصص در حوزه حقوق مهاجرت نیاز داریم. با استفاده از امتیاز سرمایه گذاری می توان اقامت کشورهای مختلف را دریافت کرد و این موضوع زمینه ساز مهاجرت آسان و بی دردسر می باشد. البته تمکن مالی در این روش مهاجرت حرف اول را می زند و شاید عده زیادی از افراد چنین شرایط مالی نداشته باشند. برای انتخاب یک کشور جهت سرمایه گذاری به موارد مختلفی باید توجه داشت، یکی از مهمترین این موارد امنیت اقتصادی و اجتماعی آن کشور است. اگر کشوری ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی بالایی نداشته باشد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نبوده و ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

داشتن مالیات مشخص از دیگر مواردی است که در هنگام سرمایه گذاری در خارج باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از کشورها مالیات مشخص و دقیقی ندارند و بعد از محاسبه مالیات ممکن مبلغ بسیار زیادی به عنوان مالیات مطالبه نمایند. این موضوع باعث می شود تا سرمایه گذاری در این کشورها مقرون به صرفه نباشد. برای مثال کشورهایی مثل آمریکا مالیات بسیار سنگینی را اخذ می کنند که این موضوع باعث شده سرمایه گذاری به خصوص برای ایرانی ها مقرون به صرفه نباشد. از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری ایرانیان کانادا می باشد.

سرمایه گذاری در خارج از ایران
سرمایه گذاری در خارج از ایران

روش های مختلف اخذ اقامت

حقوق مهاجرت در زمینه های مختلفی می تواند به افرادی که قصد مهاجرت دارند کمک کند، یکی از این موارد اخذ اقامت می باشد. برای اخذ اقامت باید اول مشخص باشد که قصد شما اقامت موقت است یا دائم، معمولا اقامت دائم را سخت تر از اقامت موقت می توان دریافت کرد. البته برای اغلب کشورها ابتدا باید اقامت موقت دریافت کرده تا بتوان به مرور زمان زمینه را برای اخذ اقامت دائم فراهم نمود. برای گرفتن اقامت کشورهای مختلف بهتر است از یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در امور مربوط به حقوق مهاجرت کمک گرفت.

افراد زیادی را می توان یافت که مسیر درست برای اخذ اقامت را انتخاب نکرده اند و علاوه بر اینکه در اخذ اقامت موفق نبوده اند، سرمایه خود را نیز از دست داده اند. به همین خاطر همیشه نیاز است افرادی برای این کار انتخاب شوند که فعالیت مجاز داشته و در کار خود تخصص کافی داشته باشند. انواع مختلف اقامت شامل اقامت تمکن مالی، اقامت کارآفرینی، اقامت سرمایه گذاری، اقامت کاری و… می باشند. گرفتن اقامت برای برخی از کشورها یک پروسه بسیار سخت و دشوار بوده و نیاز به صرف هزینه و انرژی زیادی دارد. افرادی که قصد مهاجرت دارند بهتر است همه امور مربوط به اخذ اقامت خود را به یک موسسه حقوقی معتبر بسپارند تا بتوانند بدون هیچ گونه دغدغه ای اقامت کشور مد نظر خود را دریافت کنند.

ثبت شرکت در خارج از کشور

یکی از راه های بسیار موثر برای دریافت اقامت دائم یک کشور، ثبت شرکت در آن کشور می باشد. ثبت شرکت در یک کشور نیازمند آگاهی از قواعد و ضوابط مربوط به ثبت شرکت در آن کشور می باشد. وکلای پایه یک دادگستری که در زمینه مهاجرت فعالیت گسترده دارند، معمولا بیشتر از هر شخص دیگری به قوانین مربوط به کشورهای مختلف برای ثبت شرکت واقف می باشند. بدین ترتیب بهترین راه برای افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند، مراجعه یه موسساتی است که در زمینه حقوق مهاجرت وکلای باتجربه ای دارند.

ثبت شرکت در کشورهای خارجی برای افراد این امکان را فراهم می کند که بتوانند در بانک های معتبر خارجی افتتاح حساب کنند. این موضوع برای ایرانیان در حالی که با تحریم شدید اقتصادی مواجه هستیم، ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد. این شرایط کمک می کند تا افراد بتوانند به تجارت های بین المللی وارد شوند. بدین ترتیب افرادی که بتوانند شرکت مورد نظر خود را در خارج از کشور به ثبت برسانند، می توانند به موفقیت های چشمگیری برسند..

ثبت شرکت در خارج از ایران
ثبت شرکت در خارج از ایران

تحصیل در خارج از کشور

یکی از بهترین راه های ادامه تحصیل، ثبت نام در دانشگاه های خارج از کشور می باشد. برای این کار نیاز است با حقوق مهاجرت به خوبی آشنا شوید در غیر این صورت ممکن است با مشکلات بسیار زیادی مواجه گردید. مهاجرت تحصیلی یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به شمار می رود. البته برای اینکه بتوان از این طریق به ادامه تحصیل پرداخت، باید به یک سری موارد توجه شود. داشتن رزومه تحصیلی مناسب یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای ادامه تحصیل در سایر کشورها است. نکته مهم دیگر آشنایی به زبان انگلیسی و زبان رسمی کشوری که قصد مهاجرت دارید، می باشد.

تحصیل در خارج از کشور
تحصیل در خارج از کشور

دانشگاه های مهم برای تحصیل در خارج از کشور

هر کشوری دارای چندین دانشگاه معتبر بوده که برای تحصیل گزینه های بسیار ایده آلی به شمار می روند. در این بخش قصد داریم برخی از دانشگاه های معتبر که افراد زیادی تمایل به تحصیل در آنها دارند را برای شما معرفی کنیم. تحصیل در این دانشگاه ها می تواند آینده شغلی افراد را نیز تضمین کند زیرا مدرک دانشگاه های معتبر در کشورهای مختلف اعتبار بالایی دارد. از جمله دانشگاه های معتبر برای تحصیل در خارج از کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه هانوفر
  • دانشگاه دولتی بارسلونا
  • دانشگاه اتونوما مادرید
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه استانبول
  • و…

رشته های تحصیلی محبوب برای تحصیل در خارج از کشور

برای تحصیل در کشورهای خارجی تنوع زیادی در رشته ها وجود دارد و هر دانشگاه چندین رشته مختلف را برای تحصیل ارائه می دهد. رشته های پزشکی و دندانپزشکی از جمله رشته های پرطرفدار برای تحصیل در خارج از کشور به شمار می روند. البته رشته هایی مثل حقوق و مدیریت نیز از جمله رشته های محبوب برای تحصیل در خارج از کشور می باشند.

اخذ ویزای تحصیلی

یکی از مواردی که کارشناس حقوق مهاجرت می تواند کمک زیادی به متقاضیان بکند، اخذ ویزای تحصیلی می باشد. ویزای تحصیلی را کشورهای مختلف با شرایط متفاوت صادر می کنند. اگر بخواهیم قاعده و قانون کلی بیان کنیم، باید بگوییم تمکن مالی برای پشتوانه تحصیلی و داشتن رزومه تحصیلی موفق برای اخذ ویزای تحصیلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

آزمون های مورد نیاز

هر کشور و هر دانشگاهی ممکن است برای اخذ ویزای تحصیلی آزمون های مختلف را ملاک قرار دهد. برای مثال جهت اینکه در ایالات متحده آمریکا تحصیل خود را ادامه دهید باید آزمون استعداد تحصیلی SAT را با موفقیت پشت سر بگذارید. TestAS یکی دیگر از آزمون های معتبر بوده و برای افرادی که قصد دارند در رشته زبان، خارج از کشور تحصیل کنند، مناسب می باشد. تافل TOEFL از دیگر آزمون های معتبر بوده که تسلط بر زبان انگلیسی را می سنجد. اغلب دانشگاه ها کلاس ها را به زبان انگلیسی برگزار می کنند، به همین خاطر موفقیت در این آزمون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. IELTS یکی دیگر از آزمون های سنجش زبان انگلیسی بوده که برخی از کشورها آن را معتبر می دانند. برای مثال جهت تحصیل در کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزلند باید آزمون IELTS با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

مشاوره تخصصی برای مهاجرت جهت کار

کارشناسان حقوق مهاجرت این توانایی را دارند که بهترین کشورها برای مهاجرت را به افراد متقاضی معرفی کنند. این افراد با تجربه بالایی که در زمینه مهاجرت دارند، تشخیص می دهند که کدام کشورها می توانند گزینه بهتری برای مهاجرت کاری باشند. برای انتخاب یک کشور جهت مهاجرت کاری، ملاک های مختلفی باید بررسی شوند. برای مثال وکیل مهاجرت نرخ بیکاری، میزان حقوق مشاغل مختلف در کشور مد نظر، فرآیندهای مورد نیاز برای استخدام، ثبات اقتصادی، رفاه، سیستم مالیاتی و… را مورد بررسی قرار می دهد. بعد از این بررسی ها بهترین گزینه بر اساس میزان و نوع مهارت متقاضی پیشنهاد می شود.

مهاجرت برای کار
مهاجرت برای کار

رفع ریجکتی چگونه است؟

افرادی که برای اخذ ویزای شینگن اقدام می کنند، باید این موضوع را بدانند که ممکن است با درخواست آنها موافقت نشود. زمانی که درخواست ویزای شینگن رد می شود، به اصطلاح گفته می شود ریجکت شده است. در این مرحله افراد متخصص در حوزه مهاجرت باید اقداماتی را انجام دهند تا ریجکت ویزا رفع شود و در واقع با اخذ ویزای شینگن موافقت شود. نامه اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن باید حاوی اطلاعات شخصی، تاریخ ریجکت شدن، علت ریجکت شدن، توضیحات تکمیلی برای متقاعد سازی جهت جلوگیری از ریجکت شدن مجدد باشد. همه این موارد را وکیل متخصص در امور مهاجرت به راحتی برای متقاضیان ویزای شینگن انجام می دهد.

رفع ریجکتی
رفع ریجکتی

موانع مهاجرت کدامند؟

یکی از مهمترین موانع مهاجرت، طولانی بودن پروسه مهاجرت در اغلب موارد می باشد. گاهی اوقات این پروسه به قدری طولانی می شود که افراد از مهاجرت منصرف می شوند. برای رفع این مشکل بهتر است به بهترین وکلای مهاجرتی مراجعه شود تا پروسه مهاجرت در سریع ترین زمان ممکن طی شود. از دیگر موانع مهاجرت می توان به پیدا نشدن شغل مناسب و دلخواه اشاره کرد. عدم تطابق چیزی که در ذهن افراد بوده با شغلی که پیدا می کنند، گاهی اوقات مانع بزرگی برای مهاجرت به شمار می رود.

تفاوت فرهنگ ها از دیگر موانع برای مهاجرت به شمار می رود. هر کشوری فرهنگ مخصوص به خود را دارد و این تفاوت ها گاهی اوقات به قدری خودش را نشان می دهد که مانع از مهاجرت افراد می شود. تسلط بر زبان انگلیسی و زبان رسمی کشور مقصد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر آشنایی کافی با زبان نداشته باشید ارتباط برقرار کردن دشوار می شود و این موضوع خود یکی از موانع اصلی مهاجرت به شمار می رود.

مشاوره و بررسی رزومه

برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا شغلی دارند، رزومه ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد. مشاوره و بررسی رزومه یکی از خدماتی است که برای این افراد بسیار ضروری به شمار می رود. نحوه تنظیم رزومه های تحصیلی و شغلی از جمله مواردی بوده که باید افراد با آن آشنایی داشته باشند. رزومه حرفه ای می تواند در موفقیت افراد برای اخذ ویزا و مهاجرت تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

سفر و توریستی

افرادی که قصد دارند به عنوان توریست و گردشگر به کشورهای خارجی سفر کنند نیز به ویزا نیاز دارند. این افراد بهتر است با مراجعه به وکیل متخصص در حوزه مهاجرت اقدامات لازم را انجام دهند تا بسیار سریع و مطمئن بتوانند مدارک خود را برای سفر کامل کنند. معمولا دریافت ویزای توریستی راحت تر از سایر ویزاها می باشد.

کلام پایانی در مورد حقوق مهاجرت

حقوق مهاجرت یکی از شاخه های وسیع و مهم علم حقوق به شمار می رود. همه افرادی که قصد دارند به خارج از کشور سفر کنند به مشاوره ها و اقدامات وکیل متخصص در حوزه مهاجرت نیاز دارند. فرقی نمی کند مهاجرت دائم باشد یا موقت، در هر صورت باید یک سری مراحل قانونی طی شده و مدارک مورد نیاز تکمیل شوند. موسسه حقوقی دادگستر صبا با سابقه ای درخشان و 6 ساله این آمادگی را دارد که در همه امور مربوط به مهاجرت متقاضیان را همراهی کند تا بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری مراحل مربوط به مهاجرت خود را پشت سر بگذارند.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا