حقوق تجارت یکی از شاخه های بسیار مهم علم تجارت به شمار می رود. تجارت به هر نوع داد و ستد در دنیای واقعی یا مجازی اطلاق می شود. خرید و فروش از جمله کارهایی به شمار می روند که از قدیم بشر از آنها استفاده کرده به همین خاطر تجارت از امور بسیار قدیمی بوده که در بین انسان ها بسیار رایج بوده است. معمولا در هر نوع تجارت احتمال به وجود آمدن مشکلاتی وجود دارد. برای مثال ممکن است یکی از طرفین بخواهد برای رسیدن به سود بیشتر سر دیگری را کلاه بگذارد. حقوق تجارت با استناد به قوانین وضع شده کمک می کند تا هیچ گونه حقی از هیچ کدام از طرفین یک معامله ضایع نشود.

همه وکلا در حوزه تجارت دارای تخصص کافی هستند و میتوانند به دعاوی مربوط به تجارت ورود کنند. البته این موضوع را باید مد نظر داشته باشیم که برخی از وکلا با توجه به اینکه تجربه بسیار بیشتری در زمینه تجارت دارند، گزینه مناسب تری برای رسیدگی به دعاوی مربوط به تجارت هستند. استفاده از وکیل مجرب و متخصص کمک میکند تا پروسه به نتیجه رسیدن پرونده های تجاری بسیار سریع تر طی شود.

بیشترین پرونده های مربوط به حقوق تجارت در مراجع ذیصلاح مربوط به بازرگانان و تجار می باشند. بهتر است که همه بازرگانان و تجار در زمینه حقوق اطلاعات کافی داشته باشند. در صورتی که این امر محقق نشود، بهتر است چنین افرادی از مشاوران حقوقی برای انجام معاملات خود استفاده کنند. این کار کمک میکند تا داد و ستد کاملا اصولی انجام شود و همه جوانب امر سنجیده شوند. بدین ترتیب حجم پرونده های مربوط به حقوق تجارت را میتوان تا حدود زیادی کاهش داد. در ادامه قصد داریم به طور کامل مواردی که در حقوق تجارت ممکن است پیش بیایند را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی ورشکستگی در پرونده های مربوط به حقوق تجارت

دفاع

ورشکستگی به حالتی اطلاق می شود که تاجر توانایی پرداخت بدهی های خود را نداشته باشد. حقوق تجارت ورشکستگی را به سه دسته مختلف تقسیم بندی می کند. یکی از این موارد ورشکستگی عادی بوده که علت آن ممکن است حوادث غیر مترقبه مثل نوسانات بازار باشد. مورد بعدی ورشکستگی به تقصیر است که به واسطه یک اشتباه در تجارت به وجود می آید. این مورد جزو جرایم غیر عمدی بوده چون هیچ گونه قصد و نیت از پیش تعیین شده ای برای ضرر و زیان وجود نداشته و تاجر به اشتباه کاری کرده که مال وی از بین رفته و بدهی زیادی به بار آورده است. مورد سومی که به آن می پردازیم ورشکستگی به تقلب می باشد، این دسته از ورشکستگی همراه با حیله و نیرنگ از سوی تاجر بوده و رسیدگی به آن کاملا جدی انجام می شود.

با توجه به ماده 549 قانون تجارت “هر تاجر ورشکسته که دفاتر خود را مفقود کرده یا قسمتی از دارایی خود را مخفی کرده یا به طریق مواضعه و معاملات صوری از میان برده است و همچنین هر تاجر ورشکسته که خود را به وسیله اسناد یا به وسیله صورت دارایی و قروض به طورتقلب به میزانی که در حقیقت مدیون نبوده، مدیون قلمداد کرده است، ورشکسته به تقلب اعلام و مجازات می‌شود.”

طرح دعوی در رابطه با ورشکستگی

معمولا طرح دعوی در پرونده های مربوط به ورشکستگی از سوی افرادی است که از شخص ورشکسته طلبکار می باشند. این افراد در چهارچوب قوانین مربوط به تجارت و طبق رعایت اصول مربوط به حقوق تجارت می توانند نسبت به طرح دعوی در مرجع صالح برای رسیدگی به این امور دعاوی خود را مطرح کنند.

هنگامی که دادگاه شخصی را به عنوان ورشکسته شناسایی می کند، فردی را به عنوان مدیر منصفه تعیین می نماید. مدیر منصفه وظیفه دارد با بررسی همه اموال شخص ورشکسته، نسبت به پرداخت بدهی وی اقدام کند. با توجه به قوانین موجود، شخص ورشکسته از تاریخ اعلام ورشکستگی از سوی دادگاه، اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی در اموال منقول و غیر منقول خود را ندارد. با توجه به ماده 419 قانون تجارت “از تاریخ حکم ورشکستگی هر کس نسبت به تاجر ورشکسته دعوایی از منقول یا غیر منقول داشته باشد، باید بر مدیر تصفیه اقامه یا به طرفیت (علیه) او تعقیب کند. تمامی اقدامات اجرایی نیز مشمول همین دستور خواهد بود.”

ورشکستگی

آشنایی با اسناد تجاری و حقوق مربوط به آن

در ذهن اقشار مختلف و اغلب غیر متخصص جامعه ممکن است تعاریف زیادی از اسناد تجاری وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است سند تجاری را یک سند کاملا معتبر و منگوله دار بدانند در حالی که حقوق تجارت تعریف متفاوتی برای اسناد تجاری بیان می کند. طبق ماده 1284 قانون مدنی ” به هر نوشته‌ای که در مقام دفاع یا دعوا در دادگاه قابلیت استناد داشته باشد، سند می‌گویند” حال اگر بخواهیم اسناد تجاری را معرفی کنیم می توانیم به این شکل بیان کنیم که هر گونه سندی که بین دو نفر تاجر امضا شود، سند تجاری گفته می شود.

حقوق تجارت بسیار پیچیده بوده و فردی باید برای رسیدگی به پرونده های تجاری انتخاب شود که دارای تخصص زیاد و تجربه بالا در این زمینه است. برای مثال حتی یک قبض رسید ساده نیز می تواند به عنوان یک سند تجاری شناخته شود و نیاز به پیگیری و رسیدگی داشته باشد. اگر بخواهیم اسناد تجاری را به صورت تخصصی تر معرفی کنیم باید به مواردی مثل چک، سفته و برات نیز اشاره کنیم. هر کدام از این اسناد استفاده های بسیار زیادی در معاملات تجاری دارند. استفاده نادرست و غیر اصولی از اسناد تجاری مثل چک، سفته و برات و عدم رعایت قوانین مربوط به آنها می تواند زمینه ساز ورشکستگی یک تاجر باشد. بدین ترتیب همیشه باید استفاده از اسناد تجاری زیر نظر وکیل کاربلد یا مشاور حقوقی انجام شود.

اسناد تجاری
اسناد تجاری

داوری در دعاوی مربوط به تجارت

داوری در حقوق تجارت مانند سایر بخش های حقوق کارایی بسیار زیادی دارد. انتخاب داور برای حل مشکلات حقوقی امری رایج است و معمولا همه تجار نیاز به آشنایی با داوری دارند. معمولا داوری در حقوق تجارت می تواند توسط یک فرد یا یک مجموعه داوری انجام شود. حتما این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده که داور کیست؟ داور فردی می باشد که به اموری که قرار است در آن داوری کند، تسلط کامل داشته باشد. یعنی اگر فردی قرار است اختلافات میان دو تاجر را حل و فصل کند، قطعا باید علاوه بر تسلط بر علم حقوق، تجارت را نیز به خوبی بشناسد.

داوری می تواند اختیاری یا اجباری باشد. نوع اختیاری آن زمانی است که خود افراد برای حل مشکلات فی ما بین داور را انتخاب می کنند، داوری اجباری را زمانی شاهد هستیم که دادگاه و قاضی افراد را نزد داور می فرستد. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که صلاحیت انتخاب به عنوان داور در دعاوی مربوط به تجارت را ندارند.

  • افرادی که 25 سال آنها کامل نشده
  • افرادی که قرار است از معامله نفعی ببرند
  • آشنایی و قرابت سببی و نسبی با یکی از طرفین دعوا
  • و…
داوری
داوری

قراردادهای تجاری و نکات حقوقی مربوط به آنها

اگر جزء افرادی باشید که با حقوق تجاری آشنایی دارند، قطعا می دانید که برای عقد قرارداد تجاری باید به یک سری از نکات توجه داشته باشید. عدم توجه به این نکات است که باعث می شود پرونده های حقوقی مربوط به تجارت هر روز بیشتر شوند. اولین و مهمترین گام در هنگام عقد قرارداد، عنوان و. موضوع قرارداد است. باید مشخص شود که هدف این قرارداد چیست. دومین موضوعی که باید در هنگام عقد قرارداد تجاری به آن توجه شود، مشخص بودن طرفین معامله می باشند. هر کدام از طرفین می توانند شخصیت حقیقی یا حقوقی داشته باشند.

بعد از مشخص شدن طرفین، نیاز است به معرفی آنها پرداخته شود، پس از این مرحله باید شخصی را به عنوان وکیل یا نماینده خود معرفی کرده و اطلاعات شخصی وی را در قرارداد وارد نمایند. مرحله بعدی تعیین موضوع و مدت قرارداد است. برای مثال باید مشخص شود که چه محصولی در این معامله خرید و فروش می شود. موضوع بعدی که در قراردادهای تجاری باید ذکر شود، محل تنظیم قرارداد است. بعد از این مرحله باید قیمت معامله نیز ذکر شود. باید مشخص باشد که ارزش محصولی که قرارداد برای آن بسته می شود چقدر است. برای مثال قیمت هر واحد و حجم کلی محصول درج شود تا مشخص باشد ارزش قرارداد چقدر است. شروط، تعهدات، شرایط فسخ و… نیز باید در قراردادهای تجاری ذکر شوند. رعایت این موارد کمک می کند تا از به وجود آمدن اختلافات در معاملات تجاری جلوگیری شود.

قراردادهای تجاری
قراردادهای تجاری

آشنایی با فرانچایز و نکات حقوقی آن

همانطور که می دانید فرانچایز به راه اندازی شعبه های مختلف از یک کسب و کار و به نوعی اعطای امتیاز نمایندگی گفته می شود. نمونه بارز این نوع قراردادها در کسب و کار و تجارت مربوط به رستوران های زنجیره ای مک دونالد می باشد. در هنگام بستن قرارداد فرانچایز یک سری موارد باید به صورت کاملا شفاف ذکر شوند تا در ادامه راه مشکلی برای طرفین به وجود نیاید. اولین مورد موضوع کسب و کار است و بعد از آن باید اهلیت مالک جهت اعطای نمایندگی بررسی شود. فرانچایز دهنده باید بتواند مالکیت خود بر کسب و کار را با ارائه سند اثبات کند.

در این مرحله اهدافی که از این قرارداد در ذهن طرفین وجود دارد باید ذکر شوند. همچنین در گام بعدی باید قید شود که فرانچایز گیرنده در چه محدوده جغرافیایی می تواند این کسب و کار را ارائه نماید. در مرحله بعد توافقات مالی باید به صورت شفاف بیان شوند. این موضوع کمک می کند تا هیچ کدام از طرفین نتوانند حق دیگری را ضایع کنند. با رعایت این موارد می توان قرارداد فرانچایز را بدون اینکه با مشکل حقوقی خاصی مواجه شود، اجرا کرد.

فرانچایز
فرانچایز

حقوق تجاری در زمینه بورس و اوراق بهادار

یکی دیگر از مواردی که در بحث حقوق تجارت مطرح می شود، بورس و اوراق بهادار است. امروزه یکی از راه های جذاب و بعضا پرسود برای سرمایه گذاری بورس است. البته باید توجه کنید که داشتن دانش و توانایی تحلیل فنی و تکنیکال کمک می کند تا بتوان در این بازار به سود رسید. در این بین افرادی هستند که اطلاعات جندانی در حوزه تحلیل بازار ندارند و از طرفی علاقه مند به حضور در بازار بورس و اوراق بهادار هستند. این افراد ممکن است سراغ اشخاص یا شرکت هایی بروند که خدماتی مثل سبدگردانی را ارائه می دهند. اغلب افراد و شرکت های فعال در حوزه سبدگردانی به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند. این موضوع باعث شده تا ریسک کار بیشتر شود و سرمایه های زیادی از بین بروند. رسیدگی به این پرونده ها کار چندان آسانی نبوده و وکلایی در این زمینه موفق تر هستند که خودشان در حوزه بورس تخصص کافی داشته باشند.

بورس و اوراق بهادار
بورس و اوراق بهادار

اهمیت پرداختن به بلاکچین در حقوق تجارت

حقوق تجارت موارد بسیار زیادی را شامل می شود که یکی از آنها بلاکچین است. بلاکچین را می توان یک تکنولوژی برای ذخیره اطلاعات و ثبت تراکنش ها دانست که برای اولین بار بیت کوین آن را مورد استفاده قرار داد. رسیدن به سود، جذابیت حضور در بازارهای سرمایه گذاری را بیشتر کرده و این موضوع باعث شده تا افراد زیادی به سمت این بازار بروند. در حوزه بلاکچین نیز مانند سایر حوزه های دیجیتال امکان کلاهبرداری وجود دارد. برای مثال جعل کردن کریپتوکارنسی یکی از جرایمی است که در این حوزه شاهد آن هستیم. افراد سودجو با راه اندازی صرافی های جعلی سعی بر به دام انداختن سایر افراد دارند. با توجه به جرم انگاری های انجام شده در سال های اخیر، امکان پیگیری جرائم مربوط به بلاکچین توسط وکیل متخصص در حوزه تجارت وجود دارد.

نکات حقوقی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال را می توان یکی از پدیده های بسیار جذاب عصر تکنولوژی دانست. افراد زیادی را می توان یافت که توانسته اند به سود بسیار زیادی از این ارزها برسند. همین موضوع باعث شده تا سرمایه گذارهای بسیار زیادی جذب این بازار شوند. جرم های بسیار مختلفی در زمینه ارز دیجیتال ممکن است به وجود آید. برای مثال واردات ماینر به صورت غیر مجاز، استخراج غیر مجاز، کلاهبرداری در خرید و فروش و… تنها بخشی از جرایم این حوزه به شمار می روند. وکیل مجرب می تواند در پرونده های مربوط به ارز دیجیتال با استناد به قوانین وضع شده کمک کند تا حق کسی ضایع نشود و پرونده در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

ارز دیجیتال
ارز دیجیتال

نکات حقوقی اخذ مجوزات و پروانه بهره برداری

هر کسب و کاری برای شروع نیاز به اخذ مجوزات و پروانه بهره برداری دارد. کسب و کارهای تجاری که فاقد مجوز و پروانه بهره برداری هستند، فعالیت غیر مجاز داشته و بهتر است که معامله ای با آنها انجام نشود. علاوه بر این موارد اخذ مجوز و پروانه بهره برداری مزایای بسیار زیادی نیز برای کسب و کارها دارد، از جمله این مزایا می توان به امکان دریافت تسهیلات، امکان ثبت شرکت، امکان شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، امکان دریافت نشان استاندارد برای محصولات نیازمند به این نشان و… اشاره کرد. اگر کسب و کاری بدون مجوز فعالیت کند غیرمجاز شناخته می شود و با مشکلات حقوقی بسیار زیادی مواجه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادگستر صبا ارتباط برقرار کنید.

اخذ گواهینامه ها برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد؟

اخذ گواهینامه ها برای شرکت های تجاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این شرکت ها با اخذ گواهینامه های مورد نیاز می توانند به جلب اعتماد مصرف کننده و فروش بیشتر برسند. از طرفی مصرف کننده با مشاهده گواهینامه های لازم متوجه می شود که شرکت مورد نظر استانداردهای بین المللی در زمینه کیفیت محصولات را رعایت می کند.

گواهینامه سیب سلامت

همه شرکت های فعال در حوزه مواد غذایی و نوشیدنی موظف به اخذ گواهینامه سیب سلامت هستند. این گواهینامه به کسب و کارهایی تعلق می گیرد که هم از نظر بهداشت و هم از نظر سلامت محصول تولید شده، استانداردهای لازم را رعایت کنند.

گواهینامه ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی بوده که گواهینامه های بسیار مختلفی را صادر می کند. برای مثال یک شرکت باید گواهینامه های مختلف ایزو را داشته باشد تا بتواند فعالیت قانونی خود را ادامه دهد. ایزو با ارائه استاندارد iso9001 کیفیت محصولات را کنترل می کند. استانداردهای خانواده iso 14000 نیز نشان دهنده حفظ محیط زیست و عدم آسیب رسانی به محیط زیست توسط شرکت مذکور می باشند. شرکت های معتبر باید گواهینامه های ایزو را اخذ کنند تا بتوانند به صورت قانونی فعالیت های خود را ادامه دهند. در صورت بروز مشکلات حقوقی اولین مواردی که بررسی می شوند این است که آیا فعالیت شرکت مجاز بوده یا خیر.

استاندارد

شرکت هایی که همه نکات بیان شده از سوی سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند، می توانند نشان ملی استاندارد را اخذ کنند. داشتن نشان استاندارد برای همه محصولات به خصوص مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا مصرف کننده به اولین چیزی که توجه می کند، نشان استاندارد است.

کد بهداشتی

مجوز بهداشت برای تولید کنندگان مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی ضروری است. تولید کنندگانی که در این زمینه ها فعالیت دارند، حتما باید کد بهداشتی برای کسب و کار خود اخذ نمایند. نداشتن کد بهداشتی به معنای غیر مجاز بودن فعالیت آنها بوده و ممکن است مشکلات حقوقی بسیار زیادی برای آنها به وجود آید.

ترخیص کالا از گمرک

یکی از شاخه های مهم حقوق تجارت، ترخیص کالا از گمرک است. معمولا اغلب تاجران اطلاعات کافی در زمینه ترخیص کالا از گمرک ندارند. این موضوع باعث می شود تا مشکلات زیادی برای آنها به وجود آید. برای انجام این کار بهتر است از وکیل کاربلد کمک گرفته شود تا نیاز به تشکیل پرونده های حقوقی به حداقل برسد. کالاهای غیر مجاز و کالاهای قاچاق از جمله مواردی بوده که می تواند مشکلاتی را در هنگام ترخیص کالا به وجود آورند.

ترخیص کالا
ترخیص کالا

حقوق تجارت برای استارتاپ ها

یکی دیگر از مهمترین شاخه های حقوق تجارت، حقوق مربوط به استارتاپ ها می باشد. یک استارتاپ از زمانی که فقط یک ایده است، با مسائل حقوقی روبرو بوده و این مسائل در حین راه اندازی و بعد از آن نیز وجود خواهند داشت. یکی از ابتدایی ترین مسائل حقوقی که استارتاپ ها با آن سر و کار دارند، ثبت شرکت و ثبت برند می باشد. بعد از راه اندازی، استخدام نیروهای متخصص موردی است که باید همه جنبه های حقوقی آن مورد توجه قرار بگیرد. بعد از آن نوبت به بستن قراردادهای تجاری با مشتریان می رسد که آن هم قواعد مخصوص به خودش را دارد. در همه مراحل وجود یک وکیل متخصص در امور تجارت می تواند به استارتاپ ها کمک کند تا درگیر پرونده های حقوقی پیچیده و وقت گیر نشوند.

استارتاپ
استارتاپ

کلام پایانی پیرامون حقوق تجارت

حقوق تجارت یکی از مهمترین زیرمجموعه های علم حقوق به شمار می رود. همانطور که مشاهده کردید حقوق تجارت دارای زیرمجموعه های بسیار زیادی بوده که هر کدام از آنها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. متوجه شدیم که تجارت بدون توجه به نکات حقوقی کاری بسیار خطرناک به شمار می رود. این موضوع باعث شده تا همیشه در معاملات، چه داخلی و چه بین المللی از مشورت با وکیل متخصص در حوزه تجارت استفاده شود. این وکلا در صورت به وجود آمدن مشکلات حقوقی و تشکیل پرونده در مراجع مربوطه، بیشترین کمک را به تاجران و صاحبان کسب و کارها خواهند کرد. مؤسسه حقوقی دادگستر صبا با سابقه 6 ساله خود و استفاده از وکلای کاربلد در حوزه تجارت، یکی از بهترین گزینه ها برای پرونده های حقوق تجارت به شمار می رود.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا