شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که حقوق مالکیت معنوی چه مفهومی دارد و چه مواردی را در بر می گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که این قسم از حقوق، مربوط به امور غیر شهودی هستند که بیشتر در ارتباط با ابداعات، اختراعات و طرح های ارائه شده توسط افراد حقیقی و حقوقی می باشند. ثبت قانونی مالکیت معنوی دارای اهمیت بسیاری است و در صورت کوتاهی و قصور در این زمینه، افراد سودجو می توانند به سادگی امتیازات مربوط به این حقوق را به دست آورند. علاوه بر اهمیت زیادی که ثبت مالکیت معنوی دارد، بسیاری از مواقع دعاوی گوناگونی در مراجع قضایی در این حیطه مطرح می گردند. این دعاوی می توانند مالکیت معنوی بسیاری از امتیازات را از صاحبان آن ها سلب کنند.

به همین دلیل اخذ مشاوره از یک وکیل متبحر در زمینه حقوق مالکیت معنوی می تواند روشنایی بخش مسیر شما در تمامی مراحل ثبت، طرح و دفاع از دعاوی این حوزه باشد. موسسه حقوقی دادگستر صبا متشکل از تیم حرفه ای وکلای تخصصی حقوق مالکیت معنوی است که می توانند در کمترین زمان ممکن، درخشان ترین نتایج را برای موکلان خود به دست آورند. دریافت مشاوره از یک وکیل حرفه ای، اقدامی بسیار هوشمندانه است که می تواند به موفقیت شما در دعاوی گوناگون منتهی شود. شما می توانید برای برقراری تماس با وکلای این مجموعه، از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با امور ثبتی و دعاوی مربوط به این حیطه آشنا کنیم.

حقوق مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی چه کاربردی دارد؟

این عقیده که “بهتر است به جای کار یدی و سختکوشی فراوان، هوشمندانه اقدام نمود” امروزه بسیار همه گیر شده است. از این رو افراد در تلاش هستند تا با اندیشه خود، راه های جدیدی را برای کسب موفقیت در زمینه های گوناگون ابداع کنند. اما همواره شاهد هستیم که پس از کسب موفقیت، امکان کپی برداری افراد سودجو از ایده هایی که نخستین بار توسط شخص دیگری عملی شده است وجود دارد.

در اینجا بحث حقوق مالکیت معنوی به میان میاید. این موضوع به اندازه ای گسترده است که روزانه دادگاه های زیادی در سراسر دنیا، پرونده های مربوط به نقض مالکیت معنوی را مورد بررسی قرار می دهند. از این رو همواره پیشنهاد می شود که در اولین اقدام، سعی کنید این امور را در سامانه های مربوطه ثبت نمایید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید از حقوق خود دفاع نمایید. در حالت کلی می توان گفت که منظور از مالکیت معنوی، تعلق داشتن حقوق مربوط به هر طرحی است که شما صاحبش هستید. از جمله این موارد می توان به آثار ادبی، آثار هنری، علائم تجاری و اختراعات اشاره کرد. در ادامه به بررسی امور ثبتی مربوط به این حقوق می پردازیم.

امور ثبتی

امور ثبتی مربوط به حقوق مالکیت معنوی حیطه های بسیار گسترده ای را در بر می گیرد. شما با ثبت مالکیت معنوی مواردی همچون طرح های صنعتی، آثار ادبی و … می توانید جلوی بروز هر گونه سرقت آن ها را بگیرید. اما ثبت هر یک از موارد مالکیت معنوی، دارای قواعد و قوانین مخصوص به خود هستند که باید به آن ها اشراف داشته باشید تا بتوانید امور ثبتی را به درستی انجام دهید. از طرفی، در برخی از موارد همچون ثبت مالکیت نام و علائم تجاری و ثبت اختراعات، افراد تمایل دارند علاوه بر سامانه های داخلی، این موارد را در سامانه های جهانی نیز ثبت نمایند. در اینصورت باید اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشید. ثبت مالکیت معنوی مزایای زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلب اجازه کپی برداری و سرقت از سودجویان
  • داشتن حق اعطای نمایندگی

علاوه بر اینها، شما پس از ثبت مالیک معنوی می توانید نسبت به واگذاری این حقوق یا اعطای حق بهره برداری از آن نیز اقدام نمایید. در واقع این واگذاری تنها زمانی امکان پذیر است که تمامی حقوق مربوطه از نظر قانون به شما تعلق داشته باشد. در این بخش به بررسی کلی امور ثبتی مهمترین و متداول ترین مواردی که قابلیت ثبت مالکیت معنوی را دارند می پردازیم.

ثبت مالکیت معنوی

 

ثبت مالکیت معنوی نام و علائم تجاری

ثبت مالکیت معنوی برند تجاری بدین منظور انجام می گیرد که تلاش افراد برای به شهرت رساندن برند و علائم تجاری به هدر نرود و حقوق آن ها ضایع نگردد. این برند می تواند متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. چیزی که در این میان حائز اهمیت است، تعلق اختیارات قانونی آن به صاحب یا صاحبان علائم تجاری می باشد. ثبت مالکیت معنوی برند در سازمان های بین المللی مربوطه، به مدت 10 سال حق انحصاری استفاده از برند را در اختیار شما قرار می دهد. هر 10 سال یکبار، مدت تمدید 6 ماهه به افراد ذی حقوق داده می شود. این اشخاص می توانند در این مدت نسبت به تمدید حق مالکیت معنوی خود اقدام نمایند.

برای ثبت مالکیت معنوی نام و علائم تجاری، در نخستین قدم باید تعیین کنید که قصد دارید این حق را برای یک شخص حقیقی ثبت کنید یا می خواهید یک شخص حقوقی را به عنوان ذی حقوق در نظر بگیرید؟ مدارک و مراحل ثبت برند برای هر یک از این اشخاص، متفاوت بوده و یک راه ثبت حقوق مالکیت معنوی واحد برای هر دوی آن ها وجود ندارد. توجه کنید که طبق قوانین موجود، شما نمی توانید به عنوان نام برند از برخی اسامی استفاده نمایید. به عنوان مثال نام کشورها، اسامی عام به صورت تک کلمه، نمادهای نظامی و … را نمی توان به عنوان نام برند در نظر گرفت.

پس از انتخاب نام مناسب، شما باید در سایت مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه ثبت نام نمایید. بدین منظور نیاز است که ابتدا از طریق سایت MY.SSAA.IR نسبت به دریافت نوبت الکترونیکی اقدام نمایید. شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از وکلای با تجربه و حرفه ای در این زمینه، از طریق شماره های تماس مجموعه دادگستر صبا  با ما در ارتباط باشید.

ثبت مالکیت معنوی اختراعات

ثبت اختراع یکی از زیر مجموعه های حقوق مالکیت معنوی است. شما می توانید برای ثبت مالکیت معنوی اختراعات در ایران، به سایت مرکز مالکیت فکری مراجعه نمایید. همچنین در این سایت امکاناتی همچون استعلام برندها و اختراعات نیز وجود دارد. امور مربوط به ثبت این حق عموما به صورت غیر حضوری قابل انجام هستند. شما پس از استعلام عدم وجود اختراع مشابه و ثبت آن توسط افراد دیگر، می توانید نسبت به ثبت آن اقدام نمایید. پس از طی مراحل اولیه، نیاز است هزینه ای را بابت ثبت مالکیت معنوی اختراعات پرداخت نمایید. با توجه به گوناگونی زمینه های اختراع و انواع آن ها ممکن است سوالات زیادی در زمینه ثبت حق اختراع برای شما پیش بیاید. این سوالات می توانند شما را با ابهامات زیادی رو به رو کنند. برای رفع این ابهامات و جلوگیری از بروز مسائلی که بعدا ممکن است برایتان مشکل ساز شوند، می توانید در این زمینه با وکلای تخصصی امور ثبتی حقوق مالکیت معنوی مشورت نمایید.

ثبت مالکیت طرح های صنعتی

ثبت مالکیت معنوی طرح های صنعتی

طرح های صنعتی از جمله مهمترین موارد حقوق مالکیت معنوی هستند که ثبت مالکیت مربوط به آن ها دارای اهمیت بسیار زیادی است. در این صورت قادر خواهید بود از طرح خود در برابر افرادی که ادعای مالکیت آن را دارند دفاع نمایید. همچنین در صورتی که سرمایه گذاران بخواهند از طرح شما در مقیاس صنعتی بهره برداری کنند، ملزوم به رعایت حقوق شما در این زمینه خواهند بود.

از طرفی شما امکان فروش و انتقال این حق به افراد حقیقی و حقوقی دیگر را خواهید داشت. شما با در دست داشتن مدارک لازم و مراجعه به سایت اینترنتی ثبت طرح صنعتی می توانید نسبت به ثبت آن اقدام نمایید. همچنین می توانید به مدت 5 سال پس از ثبت اظهارنامه مربوط به طرح صنعتی،  از اعتبار آن استفاده نمایید. پس از گذشت این مدت، باید با پرداخت هزینه نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در صورت تاخیر در تمدید مشمول جریمه خواهید شد. شما می توانید هرگونه سوال در این زمینه را با وکلای مجرب ما در میان گذاشته و راهنمایی های مهم و ضروری را دریافت نمایید.

ثبت مالکیت معنوی آثار ادبی و هنری

آثار ادبی و هنری دسته ای از دارایی های معنوی هستند که امروزه در تمامی جنبه های زندگی نفوذ کرده اند. از این رو، در صورت عدم ثبت مالکیت معنوی این آثار، نمی توان در دعاوی مربوطه از سوء استفاده هایی که نسبت به عناصر خلق شده در آن ها صورت می پذیرد، دفاع کرد. انواع آثار ادبی و هنری از جمله عکس, شعر، فیلمنامه، مجسمه و عروسک، کتاب و … در این دسته قرار می گیرند. برای ثبت آثار خود تنها کافی است به سایت http://ircrs.ir مراجعه کرده و اطلاعات فردی و اطلاعات مربوط به اثر خود را در صفحه مربوطه وارد نمایید. پس از دریافت تاییدیه، اثر شما ثبت شده است و می توانید در دعاوی مربوطه از حقوق خود دفاع نمایید.

ثبت مالکیت فکری

دعاوی حقوق مالکیت معنوی

تقریبا تمامی دعاوی دادگاهی که در گذشته در حیطه مالکیت مطرح می شدند، مربوط به امور مادی و مال و اموال بودند. اما امروزه دعاوی مربوط به حقوق مالکیت معنوی نیز به مراجع قضایی راه پیدا کرده اند. در این دعاوی، امور گوناگونی همچون کپی برداری، انتقال حقوق، دریافت غرامت و … طرح شده و طرفین دعوا سعی در دفاع و احقاق حق خود دارند. مسیر پر پیچ و خم طرح و دفاع از دعاوی حقوق مالکیت معنوی می تواند بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند را به دردسر انداخته و حقوق آن ها را پایمال نماید. بدین منظور پیشنهاد می شود در این زمینه از وکلای مجرب مشاوره دریافت نمایید. در اینصورت می توانید در سریع ترین زمان ممکن، بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه به معرفی متداول ترین دعاوی مطرح شده در این زمینه می پردازیم.

ابطال نام و علامت

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، برای تداوم در ذی حق بودن نام و علامت تجاری باید در دوره های مشخص نسبت به تمدید آن ها اقدام شود. در صورت تاخیر در تمدید، صاحبان نام تجاری مشمول پرداخت هزینه می شوند. بدین منظور بسیاری از اوقات افراد به دلیل عدم استفاده از این حق و تمایل نداشتن به ادامه تمدید آن، تقاضای ابطال مالکیت معنوی برند خود را دارند. مطابق با قانون در صورتی که نام تجاری برای مدت سه سال بلا استفاده باشد، اشخاص ذی حقوق می توانند درخواست ابطال آن را به دادگاه تسلیم نمایند. برای این کار باید مدارک مربوطه توسط افراد یا وکیل قانونی آن ها به دادگاه ارائه شود. البته دلایل ابطال نام و علامت تجاری بسیار گوناگون است. اشخاص باید متناسب با دلیل درخواست خود، مدارک را به مراجع حقوقی تسلیم نمایند.

ثبت اختراع

ابطال گواهینامه اختراع و طرح صنعتی

مطابق با قانون این حق به کارشناسان قانونی داده شده است که تحت شرایط مشخص بتوانند ابطال گواهینامه اختراع و طرح صنعتی را در مراجع ذیربط ثبت نمایند. از جمله مواردی که امکان ابطال این حقوق را مهیا می سازند می توان به عدم قرارگیری طرح در حوزه حمایت از اختراع و عدم وجود نوآوری و ابتکار در آن اشاره کرد. در این حالت دعاوی مختلفی از جمله مطالبه خسارت و اعتراض به نظر کارشناس مطرح می شوند. وجود یک وکیل با کفایت در این زمینه، بسیار کمک کننده و راهگشا خواهد بود.

اعطاء حق بهره برداری

یکی از مزایای ثبت حقوق مالکیت معنوی مربوط به توانایی اعطاء حق بهره برداری از علائم تجاری، طرح های صنعتی و … است. در واقع اعطاء این حق بدین معنی است که اشخاص ذی حقوق طبق قرارداد قانونی، اجازه بهره برداری را در ازای دریافت مواردی که در مفاد قرارداد ذکر شده است به کاربران می دهند. بهتر است در این زمینه، یک قرارداد قانونی توسط وکیل تنظیم شود تا تمامی جوانب کار سنجیده شده و هیچگونه حقوقی ضایع نگردد. این نکته حائز اهمیت است که طی این قرارداد، ذی حقوقان حق مالکیت خود را از دست نمی دهند و تنها اجازه بهره برداری را به طرف دیگر، اعطا می کنند.

دعاوی حقوق مالکیت معنوی

انتقال حق بهره برداری و مالکیت

تفاوت انتقال حق بهره برداری و مالکیت با حالت قبلی در این است که با این انتقال، حق مالکیت از ذی نفعان پیشین برداشته می شود و دیگر توانایی هیچگونه ادعایی در برابر حقوق مالکیت معنوی را نخواهند داشت. بلکه این حقوق به طور کامل به شخص دوم منتقل می شود. همچنین این افراد امکان بهره برداری از طرح را نیز خواهد داشت. بدین منظور باید در مفاد قرارداد مربوطه ذکر شود که در ازای پرداخت هزینه، امکان هر گونه ادعا از صاحب قبلی سلب می شود. از آنجا که تنظیم قراردادهای حقوقی امری بسیار حساس است و کوچکترین اشتباهی در انجام آن ها می تواند تبعات زیادی را در پی داشته باشد، پیشنهاد می شود حتما در این زمینه با وکلای متخصص مشورت نمایید.

شکایت کپی برداری

یکی از مهمترین مزایای ثبت مالکیت معنوی، امکان جلوگیری از کپی برداری و سوء استفاده افراد سودجو از طرح مربوطه است. بدین منظور دعاوی شکایت کپی برداری مطرح می شود. در طی این دعاوی باید طرفین دعوا، مدارک مورد نظر را برای اثبات ادعاهای مطرح شده به مراجع قضایی تسلیم نمایند.

دریافت غرامت

در صورتی که اشخاص حقیقی یا حقوقی به دلایل گوناگون، خدشه ای به طرح صنعتی، اختراع و … شما وارد کرده باشند یا اذهان عمومی را نسبت به برند و نام تجاری شما فریب داده باشند، می توانید به دادگاه قضایی شکایت کرده و با دریافت غرامت نسبت به احقاق حقوق مالکیت معنوی خود اقدام کنید. بدین منظور نیاز است که تمام ادله و شواهد لازم در این زمینه را به دادگاه ارائه نمایید. شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند پرونده خود در دادگاه، از وکلای با تجربه موسسه حقوقی دادگستر صبا کمک بگیرید.

طرح دعاوی مالکیت معنوی

طرح دعوي منع استفاده

یکی از دعاوی مرتبط با حقوق مالکیت معنوی مربوط به دعوی منع استفاده است. این دعوی می تواند هنگامی توسط ذی حقوقان مطرح شود که اشخاص بدون در نظر گرفتن حق آن ها، نسبت به استفاده از علائم تجاری، آثار ادبی و هنری و … اقدام کرده باشند. ذی حقوق با تسلیم مدارک و شواهد لازم به دادگاه، می تواند علاوه بر دعوی منع استفاده، نسبت به طرح دعوی درخواست خسارت نیز اقدام نماید و حقوق خود را دریافت کند. بدین منظور می توانید از کمک موسسات حقوقی استفاده نموده و با اطمینان بیشتر نسبت به دفاع از حقوق خود اقدام نمایید.

افشای اسرار تجاری

تجارت مسیری است که برای موفق شدن در آن، نیاز است که مدیران استراتژی های لازم را در نظر گرفته و نسبت به حفظ آن ها اقدام کنند تا بتوانند در میان رقبا، رشد کنند. افشای اسرار تجاری می تواند از سرعت پیشرفت شرکت ها کاسته و آن ها را با مشکلات زیادی رو به رو سازد. در این حالت امنیت و آینده نهادهای مربوطه تحت تاثیر قرار گرفته و حقوق آن ها ضایع می گردد. بدین منظور این اشخاص می توانند دعوی افشای اسرار تجاری را مطرح کنند. با توجه به اینکه طبق قانون مدنی، اسرار تجاری جزو اموال تجاری محسوب می شوند، ذی حقوقان می توانند در دادگاه قضایی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند.

رقابت غیر منصفانه

رقابت غیر منصفانه موضوعات گسترده ای را در بر می گیرد. در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به مقایسه غیر منصفانه در تبلیغات خود اقدام نمایند یا به هر طریقی زمینه رقابت غیر منصفانه را مهیا نموده و حقوق رقیبان را پایمال کنند، امکان طرح دعوی رقابت غیر منصفانه در دادگاه وجود خواهد داشت. شما می توانید برای کسب مشاوره حقوقی در این زمینه، با وکلای با تجربه موسسه دادگستر صبا در ارتباط باشید.

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا