وکیل قاچاق کالا و آشنایی با مفاهیم

  1. خانه
  2. آخرین نوشتار
  3. وکیل قاچاق کالا و آشنایی با مفاهیم
آشنایی با وکیل قاچاق کالا

تماس با مجموعه دادگستر صبا
۰۲۱-۲۶۶۰۵۶۳۸ – تهران

وکیل قاچاق کالا

توضیحاتی در مورد وکیل قاچاق کالا

وکیل قاچاق کالا به افرادی گفته می شود که اولا تحصیلات خود را در رشته حقوق سپری کرده و به استخدام کانون وکلا درآمده اند. اما این پایان کار نیست، یعنی هر وکیلی را نمی توان برای پرونده های مربوط به قاچاق کالا انتخاب کرد. وکلایی که در زمینه پرونده های مربوط به قاچاق کالا دارای تجربه بالایی هستند، برای حل و فصل پرونده های مربوط به قاچاق کالا گزینه مناسب تری به شمار می روند.

وکیل قاچاق کالا باید نکات و قوانین مختلف مربوط به قاچاق کالا را بداند تا بتواند در چنین پرونده هایی عملکرد موفقی داشته باشد. قاچاق کالا به انتقال کالایی از یک نقطه به نقطه ای دیگر، بدون اخذ مجوزهای لازم اطلاق می شود. این انتقال می تواند از یک شهر به شهری دیگر و یا از یک کشور به کشوری دیگر باشد. هیچ فرقی نمی کند که مبداء و مقصد کجاست؟ مهم این است که کالایی بدون اخذ مجوز جابجا می شود. قاچاق کالا در شهرهای مرزی بسیار بیشتر از سایر شهرها اتفاق می افتد. البته این به معنای عدم وجود پرونده های مربوط به قاچاق کالا در سایر شهرها نیست.

وکیل قاچاق کالا

چه کالاهایی قاچاق می شوند؟

وکیل باید آمادگی لازم برای هر پرونده ای که مربوط به قاچاق کالا بوده را داشته باشد. کالاهایی که قاچاق می شوند را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد. دسته اول کالاهایی هستند که انتقال آنها بدون کسب مجوز نیز بلامانع است. به چنین کالاهایی کالای مجاز گفته می شود و قاچاق می تواند مجازات نقدی داشته باشد. میزان جریمه نقدی برای این کالاها تا دو برابر ارزش کالاهای قاچاق شده می باشد.

دسته دوم از کالاهایی که وکیل قاچاق کالا باید برای پرونده های مربوطه دست به کار شود، کالاهایی هستند که شروطی برای حمل و جابجایی آنها اتخاذ شده است. به این نوع کالاها، کالای مشروط نیز گفته می شود. برای حمل این کالاها علاوه بر آیین نامه هایی که برای همه کالاها وجود دارد، مجوز هم باید اخذ شود. مجازاتی که برای قاچاق کالاهای مشروط در نظر گرفته شده نیز نقدی است. معمولا بین یک الی سه برابر ارزش کالاهای قاچاق شده برای کالاهای مشروط جریمه در نظر گرفته می شود.

موسسه دادگستر صبا

ادامه بررسی کالاهای قاچاق شده

دسته سوم از محصولاتی که وکیل قاچاق کالا می تواند به پرونده های مربوط به آن رسیدگی کند، کالاهای ممنوعه می باشند. کالاهای ممنوعه به محصولاتی اطلاق می شود که یارانه ای هستند و معمولا قیمت آنها نسبت به قیمت واقعی بسیار کمتر می باشد. اگر بخواهیم برای این نوع کالاها مثال واضحی بیاوریم، می توانیم به بنزین اشاره کنیم. قیمت بنزین در حال حاضر بسیار کمتر از قیمت آن در کشورهای خارجی است و همین وجود یارانه برای بنزین، باعث شده تا شاهد قاچاق آن به کشورهای همسایه باشیم. مجازاتی که برای قاچاق کالاهای ممنوعه در نظر گرفته شده، 2 الی 4 برابر ارزش کالای قاچاق شده است.

نکته: این موضوع را مد نظر داشته باشید که اگر قاچاق هر کالایی به صورت سازمان یافته انجام شود، علاوه بر جریمه نقدی ممکن است بین حداقل 3 ماه و حداکثر 5 سال حبس را هم به همراه داشته باشد. اگر هدف از قاچاق اخلال در نظام اقتصادی کشور تشخیص داده شود، پرونده شامل جریمه های بسیار سنگین تری نیز خواهد شد.

وکیل متخصص قاچاق کالا

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا کدام است؟

وکیل قاچاق کالا باید این توانایی را داشته باشد که پرونده را در دادگاه های مختلفی پیگیری کند. علت این امر متفاوت بودن مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا می باشد. در پرونده های مربوط به قاچاق کالا مهم است که چه کسی این جرم را مرتکب شده و بر همین اساس مرجع رسیدگی به پرونده نیز تعیین می شود. اگر افراد عادی و غیر شاغل در دستگاه های دولتی مرتکب این جرم شوند، سازمان تعزیرات رسیدگی لازم را انجام می دهد.

این در حالی است که اگر شخصی کارمند و مامور حکومت باشد، پرونده در دادسرا انقلاب پیگیری می شود. پرونده های مربوط به قاچاق کالا اغلب با پیچیدگی های بسیار زیادی همراه است. این موضوع نشان می دهد برای انتخاب وکیل قاچاق کالا باید نهایت دقت را داشته باشیم. افرادی که دارای تجربه بالا و تخصص کافی هستند، می توانند به حل و فصل بهتر، راحت تر و سریع تر پرونده های قاچاق کالا کمک کنند.

مؤسسه حقوقی دادگستر صبا یکی از معتبرترین موسسه های حقوقی فعال در حوزه قاچاق کالا به شمار می رود. وکلای باتجربه در حوزه قاچاق کالا می توانند با سرعت و دقت بیشتری این پرونده ها را در مراجع ذیصلاح پیگیری نمایند.

نوشتهٔ پیشین
وکیل تعزیرات حرفه ای و حوزه کاری او
نوشتهٔ بعدی
آشنایی کامل با وکیل رفع تعهدات ارزی

سایر مطالب

فهرست
Phone icon
تماس فوری با وکلا